Strona korzysta z plików cookies w celach określonych w polityce prywatności i cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do cookies w Twojej przeglądarce.

OK
Logo

Smosarska

Zdjęcie w nagłówku strony

Artykuł

Zdjęcie w nagłówku artykułu

7.11.2021 hiperandrogenizm hirsutyzm insulinooporność io niepłodność pcos płodność policystyczne jajniki trądzik

Co może wskazywać na PCOS?

Diagnostyka PCOS

Rozpoznanie zespołu policystycznych jajników (PCOS) opiera się na stwierdzeniu 2 z 3 następujących kryteriów rotterdamskich:

  1. nieregularne cykle owulacyjne lub brak owulacji,
  2. kliniczne lub biochemiczne objawy hiperandrogenizmu (wysokiego stężenia androgenów u kobiet),
  3. obecność policystycznych jajników na przezpochwowym USG.

Co jeszcze może wskazywać na PCOS?

  • nieprawidłowe poziomy LH (lutropina) i FSH (hormon folikulotropowy) w badaniach,
  • trądzik,
  • nadmierne owłosienie typu męskiego (hirsutyzm),
  • łysienie androgenowe,
  • zaburzenia lipidowe (np. wysoki poziom cholesterolu całkowitego),
  • insulinooporność,
  • chroniczne bóle w miednicy mniejszej – wynikające z ucisku powiększonych jajników.

Czy wiesz, że…

…w przeprowadzonych badaniach zaobserwowano, że:

  • otyłość centralna dotyczy nawet 50% kobiet z PCOS,
  • u pacjentek z PCOS występuje wysokie stężenie triglicerydów, cholesterolu całkowitego oraz frakcji LDL,
  • u co 4 kobiety z nadmierną masą ciała z PCOS rozwijają się zaburzenia gospodarki węglowodanowej (insulinooporność, cukrzyca typu 2) przed 30 r.ż. przy czym insulinooporność występuje nawet u szczupłych pacjentek.

Zgodnie z zaleceniami The International Androgen Excess and PCOS Society zmiana stylu życia powinna być leczeniem pierwszego rzutu u kobiet z PCOS (szczególnie przy występującej nadwadze lub otyłości).

Jakie są korzyści z zastosowania diety w PCOS i IO?:

  • redukcja masy ciała,
  • przywrócenie cykli owulacyjnych,
  • zwiększenie szansy na zapłodnienie,
  • poprawa środowiska macicy – przygotowanie do zagnieżdżenia zarodka,
  • zmniejszenie ryzyka poronień,
  • stabilizacja gospodarki hormonalnej,
  • zwiększenie wrażliwości tkanek na insulinę, czyli zmniejszenie insulinooporności.

Jak sama widzisz, stosowanie zbilansowanego sposobu odżywiania daje ogromny korzyści zdrowotne. Tak więc do dzieła! 🙂

Dodaj komentarz

UMÓW WIZYTĘ