Strona korzysta z plików cookies w celach określonych w polityce prywatności i cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do cookies w Twojej przeglądarce.

OK
Logo

Smosarska

Zdjęcie w nagłówku strony

Artykuł

Zdjęcie w nagłówku artykułu

18.1.2020 Dieta Hashimoto

Bliższe spotkania...czyli rozmowa o chorobie Hashimoto w Polskim Radiu Olsztyn

Moi Drodzy,

chciałam Was zachęcić do odsłuchania audycji na temat choroby, z którą zmaga się coraz więcej osób, w szczególności kobiet. Chodzi oczywiście o chorobę Hashimoto. 16.01.2020 roku w  Polskim Radiu Olsztyn miałam przyjemność rozmawiać  z Paniami Prowadzącymi na temat diety w tej chorobie. Audycję możecie odsłuchać tutaj. Wybaczcie mi nadużywanie słów “tak” oraz “dokładnie”, czy inne niedociągnięcia, ale to była moja pierwsza wizyta w radiu 🙂

Niestety, ze względu na bardzo krótki czas na rozmowę, nie zdążyłam omówić wszystkich istotnych zagadnień związanych z postępowaniem w chorobie Hashimoto, dlatego postanowiłam rozwinąć temat w tym artykule.

Tak, jak wspominałam podczas audycji, zachęcam wszystkich pacjentów zmagających się z chorobą Hashimoto, aby rozpoczęli wprowadzanie zmian w swoim stylu życia (pamiętajmy o tym, że poza dietą równie ważny dla zdrowia organizmu jest prowadzony przez nas tryb życia) od podstaw. Oto one:

REGULARNOŚĆ POSIŁKÓW

Chodzi przede wszystkich o spożywanie posiłków od minimum 3 do 5 w ciągu dnia. Posiłki powinny być spożywane regularnie co 3 – 4 godzin.

CUKIER

Kolejną ważną kwestią jest wyeliminowanie cukru i jego zamienników. Warto w swoim sposobie odżywiania kierować się indeksem glikemicznym (IG) i ładunkiem glikemicznym (ŁG) produktów spożywczych. Wskaźniki te informują nas, w jaki sposób spożycie danego artykułu spożywczego wpłynie na poziom glukozy we krwi.

DIETA O NISKIM STOPNIU PRZETWORZENIA

Pamiętajmy również, aby nasza dieta bazowała na surowcach, a nie półproduktach, żywności fast food. Przygotowując posiłek w domu, wiemy dokładnie z czego się składa. Dzięki temu, chronimy nasz organizm przed dużą ilością zbędnych i szkodliwych dodatków, tj.: barwniki, zagęstniki, wzmacniacze smaku, utwardzone tłuszcze roślinne itp.

NAWODNIENIE

Jest to niezwykle istotna sprawa. Nasz organizm potrzebuje wody do życia, dlatego pamiętajmy o codziennym, regularnym piciu wody. Wodę należy pić małymi łykami, między posiłkami, 15 – 20 minut przed posiłkiem oraz do godziny po posiłku, aby nie zaburzać procesów trawienia. Z uwagi na okres zimowy (chociaż patrząc po pogodzie mam wrażenie, że zbliża się wiosna 🙂 najlepiej pić ciepłą wodę, gdyż zimna woda (również ta o temperaturze pokojowej), szybko opuszcza nasz organizm. Poza tym w okresie jesienno – zimowym powinniśmy postawić na ciepłe posiłki i napoje.

SEN

Tak jak wspominałam, powinniśmy spać minimum 7 do 8 godzin, najlepiej od godziny 22:00. Na minimum godzinę przed pójściem spać powinniśmy się wyciszać i nie eksponować na niebieskie światło poprzez oglądanie tv, pracę/ granie na komputerze czy sprawdzanie portali społecznościowych na telefonie. Sypialnia też powinna być odpowiednio przygotowana: dobrze przewietrzona, powinno być w niej ciemno (dobrze kryjące rolety czy zasłony się tu sprawdzą), nie powinny znajdować się w niej żadne źródła światła (nawet małe, jarzące się diodki będą problemem). Na dobry sen zdecydowanie lepszy jest chłodek niż wysokie temperatury.

ALKOHOL

Najlepiej z niego zrezygnować, przynajmniej na 60 – 90 dni. Picie alkoholu przed snem nie pomoże nam w regeneracji.

Oczywiście zasady te dotyczą wszystkich osób, nie tylko chorujących na Hashimoto.

Podczas audycji nie zdążyłam również odpowiedzieć na pytanie dotyczące detoksu oraz zagłębić się w temat suplementacji…

DETOKS

Procesem detoksykacji w organizmie zajmuje się wątroba, dlatego powinniśmy o nią dbać. W przypadku różnego rodzaju detoksów organizmu, postów itp. zalecam rozwagę i szczególną ostrożność dla wszystkich osób. W przypadku pacjentów z Hashimoto detoks może być tzw. “dolaniem oliwy do ognia”. Osoby te często cierpią na niedobory pokarmowe i są mocno osłabione, a kilku- dniowe lub tygodniowe restrykcyjne diety czy posty mogą tylko pogłębić ten problem. Poza tym, tarczyca jest narządem wrażliwym na restrykcje kaloryczne, z którymi najczęściej wiążą się wszelkie detoksy. Zbilansowana, urozmaicona dieta oraz wspomaganie wątroby z pewnością przyniosą więcej korzyści niż długie posty, diety sokowe czy inne sposoby na “detoks”.

SUPLEMENTACJA

W ostatnim czasie suplementacja stała się modna. Powstało wiele “cudownych” suplementów, które za pomocą jednej kapsułki mają pomóc nam odzyskać zdrowie. Nie zrozumcie mnie źle, nie jestem przeciwniczką rozsądnej suplementacji, lecz tej stosowanej “w ciemno”. Przed zastosowaniem jakiegokolwiek suplementu (witaminy czy innej substancji) należy się zastanowić czy w ogóle jej potrzebujemy. W związku z tym należałoby zrobić odpowiednie badania, aby dowiedzieć się czy mamy niedobory, np.: witaminy D, magnezu, cynku, selenu, witamin z grupy B itp. Jeśli wyniki badań wskazują na niedobory, wtedy warto na jakiś czas włączyć suplementację, w szczególności jeśli mamy do czynienia z poważnymi deficytami składników odżywczych. Warto również zadbać o odpowiednie trawienie i wchłanianie, bo to jest najczęstszą przyczyną niedoborów pokarmowych.

U Polaków najczęstsze niedobory dotyczą, m.in.: witaminy D3, selenu, cynku, magnezu, żelaza, jodu, witaminy B12, folianów oraz kwasów omega – 3. Dlatego, jeśli podejrzewamy u nas problemy z niedoborami składników odżywczych powinniśmy przede wszystkim skierować się do specjalisty, który zaleci nam wykonanie konkretnych badań diagnostycznych i na podstawie wyników dostosuje suplementację (chodzi nie tylko o niedoborowy składnik, ale również o odpowiednią formę oraz czas suplementacji).

Pamiętajmy, że nie tylko niedobory, ale nadmiary pewnych witamin i składników mineralnych mogą być dla nas niebezpieczne. Dobrym przykładem jest tu żelazo i selen, które stosowane długotrwale, bez kontroli specjalisty mogą działać pronowotworowo.

DIETA BEZGLUTENOWA

W chorobie Hashimoto nie zawsze istnieje konieczność eliminacji glutenu. Często stosując zdrowe produkty zawierające gluten, tj.: kasza jęczmienna, owies, chleb żytni, pacjenci czują się dobrze. Jednak bywają sytuacje, gdy eliminacja glutenu i bazowanie na naturalnie bezglutenowych produktach przynosi duże korzyści. Bezwzględnym wskazaniem do stosowania diety bezglutenowej jest celiakia (choroba trzewna).

Jak sami widzicie, aby omówić wszystkie ważne zagadnienia dotyczące postępowania dietetycznego w chorobie Hashimoto audycja musiałaby trwać zdecydowanie dłużej. Mam nadzieję, że dzięki temu artykułowi poruszyłam i/lub rozwinęłam zagadnienia, których zabrakło podczas mojej rozmowy z Paniami z Polskiego Radia Olsztyn.

Miłego dnia! 🙂

 

Dodaj komentarz

UMÓW WIZYTĘ